Straipsniai
Atgal
„Matuokis profesiją“ – savęs kaip prekės ženklo pozicionavimas
2016-11-21

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) organizuojamame renginyje „Matuokis profesiją“ lankėsi per tūkstantį 10-12 klasių moksleivių. Renginio metu universiteto atstovai ir absolventai dalijosi gerąja aukštojo išsilavinimo patirtimi ir asmeniniais sėkmingos karjeros planavimo patarimais.


Studijų planavimas: kompetencijos, svajonės ir asmeninės savybės

„Matuokis profesiją“ renginys prasidėjo VDU dėstytojų ir Studentų prezidento įvadinėmis paskaitomis pavadinimu: „Silkė, mėšlas ir svajonės“. „„Silkė“ – tai neišbandytos sritys, kurios kartais visuomenės būna itin greitai nuvertinamos ar net neįvertintos, „mėšlas“ apibūdina specialybės ar profesijos pasirinkimą, nulemtą aplinkinių nuomonės ir viešosios erdvės, „svajonės“ – momentas, kuomet būtina atsakingai įvertinti savo svajones ir siekius, nes žinojimas ko nori turi tendenciją pildytis“, – pristatė VDU Studentų atstovybės prezidentas Eigirdas Sarkanas. Paskaitų metu įvairūs lektoriai pasakojo ir diskutavo su moksleiviais, ko reikia planuojant studijas ir karjerą.

„Tiek iš darbuotojo, tiek iš studento yra reikalaujama, kad jis turėtų įvairių kompetencijų, kurios reikalingos studijų metu ir profesinėje aplinkoje. Apie jų ugdymą moksleiviai turi pradėti galvoti dar mokykloje, renkantis įvairias užklasines veiklas, lavinti savo gebėjimus mene, sporte, technologijų srityse. Nuoseklus kompetencijų ugdymas aukštojoje mokykloje padės darbo paieškose. Vien VDU veikia per 40 įvairių studentiškų organizacijų: nuo Prancūzų kultūros klubo iki oficialiai tarptautinio pripažinimo sulaukusios Jungtinių Tautų Lietuvos jaunimo asociacijos (angl. Lithuanian United Nations Youth Association, LUNYA)“, – pasakoja VDU lektorė, Lietuvių filologijos doktorantė Agnė Blažienė.

Lektoriai išskyrė ir kitą svarbų aspektą, renkantis profesiją – įvairių kompetencijų įvertinimą. „Renkantis specialybę universitete ir mąstant apie tinkamą profesinį kelią, negalima vadovautis vien „paklausiomis“ ar „nepaklausiomis“ rinkos sritimis, klausyti tėvų, draugų ar aplinkinių ar viešosios nuomonės formavimo lyderių, nes jei mokinys turi gebėjimų sieti savo karjerą su švietimu, muzika ar programavimu – tai jis ir turėtų rinktis šias sritis“, – savo asmeninių gebėjimų svarbą aptaria VDU lektorius, Politikos mokslų doktorantas Mindaugas Norkevičius. Pasak Agnės Blažienės, tikslingai apgalvotas ir pasirinktas „savas“ profesinis kelias būtent ir veda į asmenines sėkmės istorijas. „Viskas keičiasi itin greitai, kas yra populiaru nebūtinai yra tas teisingas pasirinkimas, o įvertinus kompetencijas, svarbu apgalvoti svajones, vidinę motyvaciją bei būdo savybes, fizinę būklę bei ar tai dera su įsivaizduojama „svajonių“ profesija“, – svarsto A. Blažienė. Lektorių teigimu, retas intravertas gali būti gydytoju, kuriam nuolat reikia bendrauti su pacientais, bei ne visi gali būti aktyvūs politikai, diplomatai ar žurnalistai, jei to neleidžia sveikata. „Ugdyti įvairias profesines kompetencijas, jas įvertinti, siekti savo svajonių bei apgalvoti asmenines savybes, gyvenimo būdą, vertybes bei fizinę būklę – ar tai padės siekti svajonės“, – apibendrina M. Norkevičius.

Darbas pagal specialybę ir universitetinė aplinka

„Matuokis profesiją“ renginyje buvo daug diskutuojama apie sukonstruotą požiūrį į aukštąjį mokslą – įstoti į universitetą, įgyti specialybę ir sieti savo profesiją su baigtomis studijomis. „Kai man buvo 18 metų, aš įsivaizdavau, jog reikia rinktis perspektyvią studijų programą, o baigus universitetą būtina dirbti tik pagal įgytą specialybę. Šiuo metu galvoju kitaip. Yra tik perspektyvūs arba neperspektyvūs žmonės, ir jų profesinė veikla nebūtinai turi vadintis taip, kaip parašyta diplome“, – pasakoja VDU Viešosios komunikacijos programos absolventas, žaidimų kultūros parodos „GameOn“ organizatorius, įmonės „TeleSoftas“ marketingo vadybininkas Jonas Brazys.

Anot jo, kur kas svarbiau nei galvojimas apie specialybės įgijimą yra universiteto suteikiamų galimybių įvertinimas ir naudojimasis jomis. „Blogiausia ką galima padaryti universitete – tik studijuoti ir laukti diplomų įteikimo. Tuomet net ir perspektyviausiai rinkos vertinama studijų programa neužtikrins profesinės sėkmės“, – aiškina J. Brazys. Pasak marketingo vadybininko ir žaidimų kultūros Lietuvoje skleidėjo J. Brazio, universitetas suteikia aplinką, kurioje galima atrasti tiek mėgstamas veiklas, tiek save tose veiklose, susikurti darbo vietą pačiam bei sukaupti panašių interesų bei pomėgių turintį socialinį kapitalą. „Universitete svarbiau už visus diplomus yra išsilavinimas, buvimas tarp sąmoningų ir viskuo besidominčių žmonių ir tai, ką tu sugebėsi pats pasiimti iš šios aplinkos“, – teigia VDU absolventas J. Brazys.

Savo patirtimi dalinosi Molekulinės biologijos ir biotechnologijų magistro programos VDU absolventas, biotechnologijos mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos mažosios bendrijos (MB) „Probiomas“ vadovas Erikas Treskovskis. „Studijuojant VDU supratau, kad savo svajonių darbo vietą galiu susikurti pats, pritaikant savo įgytas žinias universitete, universitetinėje aplinkoje ugdant verslumo kompetencijas ir generuojant naujas idėjas“, – savo pavyzdį pristatė biotechnologas.

Tikslingai dirbant savo svajonės link, universitetinė aplinka ir studijos ne trukdo, o skatina tobulėti. VDU Istorijos bakalauro ir Kultūros paveldo magistrantūros absolventė, „Tez Tour Lietuva“ turizmo vadybininkė Inga Pilipaitytė „Matuokis profesiją“ metu pasakojo asmeninę istoriją, kaip nuo vaikystės svajojo keliauti po pasaulį. „VDU suteikė be galo daug galimybių: tarptautinę aplinką, tarptautinius mainus ir įvairių kalbų mokymąsi – visos įgytos kompetencijos universitete man padeda kasdieninėje darbo aplinkoje“, – teigia laisvai anglų, rusų ir ispanų kalbomis bendraujanti turizmo vadybininkė I. Pilipaitytė.

Savęs pozicionavimas – žmogus kaip prekės ženklas

„Kiekvienas žmogus yra kaip prekės ženklas ir tam tikras „branding‘o“ taisykles visi gali pritaikyti savo kasdieniniame gyvenime“, – teigia VDU absolventas, Verslo vadybos bakalauro bei Marketingo ir tarptautinės prekybos magistro studijas baigęs „Volfas Engelman“ marketingo departamento vadovas Mantas Matukaitis. Pasak jo, jaunuoliai, siekiantys karjeros ir sėkmės tiek asmeniniame, tiek profesiniame gyvenime, gali save formuoti remiantis marketingo principais. „Tavo vizija ir misija, asmeninės vertybės bei kuriamos naudos ir vertės – svarbiausi žmogaus kaip prekės ženklo planavimo, įgyvendinimo ir įvertinimo kriterijai“, – pasakoja M. Matukaitis.

Marketingo profesionalas kaip pagrindinį visa jungiantį aspektą pabrėžia sąmoningumą, ypač esant aktyviems informacinių technologijų ir socialinės medijos vartotojams. Kaip pavyzdį M. Matukaitis pateikia įvairias socialinių tinklų funkcijas, kurias daugelis jaunuolių taiko kasdien, bet netikslingai. „Kai prieš keletą metų visi aktyviai elektroninėje viešoje erdvėje pradėjo naudoti žymą (angl. hashtag), retas ją taikė savęs pozicionavimui, socialinio kapitalo kūrimui – tai vienas iš puikių pavyzdžių, kaip tinkamai pritaikius esamas paprasčiausias funkcijas galima pateikti savo naudas ir kurti vertę, nes kokią kitą prekę galima siūlyti rinkai ir ją parduoti, jei ne tą, kurią geriausiai pažįsti – save“, – aiškina „Volfas Engelman“ marketingo departamento vadovas.

Anot VDU Informatikos bakalauro ir Verslo informatikos magistro laipsnių absolventės Astos Pukaitės-Kajokės, „Devbridge Group“ palaikymo skyriaus vadovės, asmeninės svajonės turi padėti būti įdomiu kitiems. „Viskas priklauso nuo to, kaip rimtai yra suvokiamos svajonės ir tai, kad viskas priklauso nuo asmeninių pastangų, nuo iniciatyvos, bandymų bei paieškų, kaip save pateikti jau globaliai rinkai, kaip iš to mokytis ir kurti pridėtinę vertę visuomenėje“, – svarsto vienos didžiausių Lietuvoje Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) kapitalo programavimo paslaugų bendrovės palaikymo skyriaus vadovė.

Profesinė etika darbo aplinkoje

„Matuokis profesiją“ metu daugelis VDU absolventų su moksleiviais diskutavo ir apie darbo aplinką, profesinę etiką, pašaukimą ir profesines vertybes. „Teisininko specialybę pastaraisiais metais renkasi vis mažiau abiturientų, visi galvoja, kad teisės sritis nebėra tokia perspektyvi. Visgi reikia suvokti, jog esame demokratinė valstybė ir viena svarbiausių jos valdžių yra teisinė“, – pasakoja VDU Teisės studijų absolventas, Kauno apygardos prokuroras Marijus Šalčius. Pasak prokuroro, nesvarbu kiek teisininkų kiekvienais metais įgyją šią specialybę, bet siekiant teisinio skaidrumo valstybėje ir globalioje aplinkoje visuomet trūksta profesionalių specialistų, besivadovaujančių profesine etika.

LRT radijo žurnalistė, VDU komunikacijos studijų absolventė Agnė Kaiiūnaitė pabrėžia ir tai, kad tokioje srityje kaip žurnalistika, kur dirbama su informacija ir jos skaidrumu – pats svarbiausias aspektas būtent ir yra darbo etika, o ne atlyginimas. „Dirbant žurnalistu, svarbiausias darbo skelbimas – rekomendacijos, todėl profesionalumas yra itin svarbus aspektas ne tik ieškant darbo, bet ir siekiant jį išlaikyti“, – profesiniu patarimu dalinasi A. Kairiūnaitė.

Profesinė etika itin vertinama dabartinėje tarptautinėje darbo aplinkoje, kur svarbu ne tik asmeninės kompetencijos, profesionalumas, bet ir išsilavinimas ir globalus mąstymas. Martynas Prievelis VDU baigė Ekonomikos ir finansų bakalauro bei Finansų ir bankininkystės magistro programas, šiuo metu dirba trečioje geriausiai pasaulyje vertinamoje darbovietėje – „Ernst&Young“ audito ir verslo konsultacijų įmonės vyr. konsultantu. „VDU tarptautiškumas, artes liberales vertybės, sąmoningumas padeda bendraujant su klientais iš viso pasaulio – Lietuvos universitete įgytas suvokimas apie profesinės etikos svarbą yra vertinamas ir pasaulinėje įmonėje“, – teigia M. Prievelis.

„Matuokis profesiją“ – tai jau tradicija tapęs informacinis renginys, skirtas vyresnių klasių moksleiviams, siekiantiems susipažindinti su profesionalia karjera įvairiose srityse. Renginio metu moksleiviai turi galimybę laisvai diskutuoti su universiteto atstovais, absolventais ir sužinoti atsakymus į visus su studijomis universitete, aukštuoju išsilavinimu bei karjeros planavimu susijusius klausimus.

Komentarai