Straipsniai
Atgal
Lietuvių studentų sukurta programėlė kamšys raštingumo spragas?
2016-12-22

Šiaulių universiteto studentai sureagavo į kasmet vis prastėjančius visos Lietuvos moksleivių gimtosios kalbos žinių rodiklius. Raštingumo spragoms šalinti ir kalbos mokymosi procesą palengvinti informacinių technologijų trečiakursiai sukūrė mobiliesiems telefonams pritaikytą išmaniąją programėlę „Pažink ABC“. Ši nemokamai parsisiunčiama, ikimokyklinio amžiaus vaikams skirta programėlė mokys pažinti lietuvišką abėcėlę. Tikimasi, kad per interaktyvų žaidimą veikianti mokomoji programa pravers ir užsienyje gyvenantiems emigrantų vaikams.


Teorinę užduotį pavertė visuomenei naudingu produktu

Sukurti programėlę, kuri padėtų mokytis lietuviškos abėcėlės, Šiaulių universiteto studentus paskatino ne tik pažymys iš studijuojamo dalyko, bet ir rinkoje realiai egzistuojantis tokio produkto poreikis.

„Atlikome Lietuvos rinkos analizę ir aiškinomės, kokių mokomųjų programų vaikams lietuvių kalba mūsų šalyje pasigendama. Paaiškėjo, kad vaikus lietuvių kalbos ar bent abėcėlės mokančioms mobiliųjų programėlėms suskaičiuoti pakanka vos vienos rankos pirštų. Be to, didžioji dalis jų yra labai nekokybiškos. O, pavyzdžiui, anglų kalba tokių programėlių internete galima rinktis iš kone tūkstančio variantų, – pasakojo vienas programėlės kūrėjų Almantas Girskis. – Radę rinkoje apytuštę nišą, nusprendėme patys ją ir užpildyti.“

Subalansuota mažiausiesiems

Šiaulių universiteto studentų sukurta programėlė skirta vaikams, kurie mokosi lietuviškos abėcėlės arba dar tik ruošiasi jos pramokti. „Kadangi programėlė buvo kuriama patiems mažiausiems lietuvių kalbos vartotojams, stengėmės, kad ji būtų kuo funkcionalesnė, bet kartu ir paprasta bei intuityvi naudoti. Išnagrinėję jau esamų programėlių variantus, sukūrėme, mūsų galva, vieną optimaliausių produktų, kuris vaikams yra lengvai suprantamas ir mokantis raidžių apima tiek tekstinę, tiek vaizdinę, tiek garsinę informaciją“, – pasakojo A. Girskis.

Mobiliesiems pritaikytą programėlę sudaro dvi dalys: didžiųjų ir mažųjų abėcėles raidžių mokymasis ir išmoktų žinių pritaikymas interaktyviame žaidime. „Pirmajame etape vaikai gali mokytis atpažinti didžiąsias ir mažąsias lietuviškos abėcėlės raides. Kitaip tariant, pasirinkęs norimą raidę vaikas telefono ekrane mato grafinį jos simbolį, tarkime, „t“, taip pat paveikslėlį, prasidedantį pasirinkta raide, pavyzdžiui, tortą, ir šalia esantį užrašą „tortas“. Be to, paspaudęs ant paveikslėlio, vaikas gali išgirsti, kaip yra tariama pasirinkta raidė ir ja prasidedantis žodis. Tuo tarpu antrasis programėlės etapas yra skirtas žaismingam išmoktų raidžių patikrinimui, kuomet šalia pasirinktos raidės pateikiami trys paveikslėliai, o vaiko užduotis – atpažinti, kuris paveikslėlis, t. y. daiktas ar gyvūnas, prasideda ta raide“, – programėlės veikimo principus aiškino A. Girskis.

Nemokama ir be reklamų

Studentų sukurtą programėlę mobiliajame telefone jau šiandien gali įsidiegti visi programinės įrangos „Android“ vartotojai, o kad ji būtų prieinama kiekvienam – būsimi programavimo specialistai nepritaikė jokio atsisiuntimo mokesčio.

„Be to, kitaip nei daugumoje tokių programėlių, pastarojoje nėra jokių reklamų, tad galite būti ramūs, kad vaikas netyčia neprisiųs kitų, jums nereikalingų ir dar kainuojančių programų“, – sakė studentų atlikto darbo vadovas, Šiaulių universiteto lektorius dr. Remigijus Laurutis.

Prie 4 mėnesius trukusių programėlės „Pažink ABC“ kūrimo darbų prisidėjo ir Šiaulių lopšelio-darželio „Eglutė“ ikimokyklinio ugdymo pedagogė Živilė Bagūnaitė. O jos teikiamus pranašumus jau spėjo išbandyti ir Šiaulių lopšelio-darželio „Trys nykštukai“ auklėtiniai. „Vaikai noriai spaudinėja telefono ekrane abėcėlės raides, žaismingai įsitraukia į mokymosi procesą – tai rodo, kad studentų sukurtas produktas išties tinka mažamečiams. Nors yra įvairaus pobūdžio ir kitų panašių programėlių, pastaroji patinka vaikams, jog išsiskiria iliustracijomis, kurios primena jų pačių pieštus piešinius“, – studentų iniciatyva džiaugėsi lopšelio-darželio „Trys nykštukai“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui Reda Ponelienė.

Ateities planuose – dar nearti dirvonai

Paklausti apie ateities perspektyvas, Šiaulių universiteto studentai neslepia, kad jų galvose kirba ir daugybė kitų mokomųjų programėlių idėjų. „Kol kas džiaugiamės šios programėlės sėkme, tačiau matydami vartotojų susidomėjimą, pamažu galvojame ir apie galimus jos plėtinius ar naujų programėlių kūrimą. Pavyzdžiui, labai panašų variantą galėtume pasiūlyti ne tik abėcėlei mokytis, bet ir skaitmenims pažinti“, – kalbėjo A. Girskis.

Kaip teigia dr. R. Laurutis, šiandieniams ikimokyklinio amžiaus vaikams mokymosi procesas neatsiejamas nuo išmaniųjų technologijų – tokiu būdu pateiktas žinias jie priima kur kas žaismingiau ir maloniau. „Informacinių technologijų, kurios neva daro žalos lietuvių kalbos raštingumui, pakeisti negalime, telieka tiesiog prisitaikyti ir pasiūlyti vaikams formas, kurios juos domintų ir padėtų mokytis lietuvių kalbos kultūros. Mano manymu, ši sritis – dar nearti dirvonai, kadangi lietuvių kalbos mokomųjų programų, pritaikytų mobiliesiems telefonams, Lietuvoje išties stinga. Tikiu, kad mūsų studentų sukurta programėlė skatins ne tik Lietuvos vaikų raštingumą, bet gimtosios kalbos pradmenų padės išmokti ir iš Lietuvos emigravusių tautiečių mažyliams. Juk užsienyje gyvenantys tėvai dažnai susiduria su vaikams skirtų lietuviškų mokomųjų knygelių trūkumu, tuo tarpu ši programėlė tokią spragą išsprendžia“, – sakė Šiaulių universiteto dėstytojas.

Komentarai